Celem zajęcia jest poznanie sytuacji i warunków rodzinnych wychowanków oraz uświadomienie im, że zawsze blisko jest ktoś, do kogo mogą zwrócić się o pomoc w rozwiązaniu swoich problemów.
„Morska przygoda" - zapoznanie z możliwością egzekwowania swoich praw i wywiązywania się z obowiązków.
Cele: - uświadomienie potrzeby tworzenia praw i obowiązków - zwrócenie uwagi na fakt, iż ludzie działają według określonych norm - poznanie wybranych praw - dostrzeganie osób z najbliższego otoczenia, do których można zwrócić się o pomoc
Przebieg: 1. Wprowadzenie
Muzyka relaksacyjna „Szum wody" następnie „Morskie opowieści". Dzieci „wpływają" na salę statkiem zrobionym z arkuszy szarego papieru. Przy muzyce przemieszczają się po całej sali. W pewnym momencie muzyka milknie, a nauczycielka „ zrywa" statek oznajmiając, że rozbił się .
2. Zajęcie właściwe
Dzieci - rozbitkowie wybierają miejsce na dowolnej wyspie. Nauczycielka informuje, że na każdej z wysp toczy się życie, a żeby nie było bałaganu mieszkańcy muszą ustalić zasady postępowania. Np., Ania będzie przygotowywała jedzenie, Tomek będzie łowił ryby.... Dzieci dzielą się ustalonymi przez siebie zasadami. Nauczycielka zadaje pytanie co można zrobić żeby przemieścić się z wyspy na wyspę? Jedna z wysp jest bajeczna, mieszka na niej Tygrysek. Ma on kopertę dla dzieci, a w niej list. Chętne dziecko czyta wiersz Alicji Pacewicz z książki „Przemoc wobec dziecka" pt. „Prawa dziecka". Nikt nie może mnie poniżać Krzywdzić, bić, wyzywać. I każdego mogę zawsze Na ratunek wzywać Jeśli mama, albo tata już nie mieszka z nami NIkt nie może mi zabronić, spotykać ich czasami Mogę uczyć się wszystkiego, Co mnie zaciekawi I mam prawo sam wybierać, Z kim się będę bawić. Nikt nie może moich listów Czytać bez pytania. Mam też prawo do tajemnic I własnego zdania. Mogę zażądać, żeby każdy Uznał moje prawa, A gdy różnię się od innych To jest moja sprawa. Nikt mnie siłą nie ma prawa Zmuszać do niczego, A szczególnie do robienia Czegoś niedobrego. Omawiamy - dostrzegamy, że są rzeczy, których mamy prawo domagać się. Przy okazji rozmawiamy jak jest w domu - rozmowa spełnia funkcję diagnostyczną - można zorientować się w jakich warunkach żyją dzieci, czy nie ma przemocy. Dzieci siadają do stolików. Dostają papierowe kwiatki. Naklejają na nich karteczkę z napisem osoby, do której mogą zwrócić się o pomoc w trudnej sytuacji. Umieszczają kwiatki na wyspach, aby były weselsze.
3. Zakończenie
Na zakończenie dzieci dostają cztery arkusze szarego papieru. Sami sobie robią łódki. „Wsiadają" do nich. Gdy są gotowi nauczycielka włącza muzykę „ Hej, żeglujże żeglarzu". Przemieszczają się po sali. Muszą ze sobą współdziałać, żeby nie zniszczyć łódki i aby z niej nie wypaść. Przy tej muzyce „wypływają" z sali.
Zajęcie opracowała mgr Teresa Artemiuk .
Przeprowadzone zostało w dniu 10 maja 2005 na zebraniu z rodzicami.
|